جایگاه فری استال در پرورش گاو شیری

جایگاه فری استال در پرورش گاو شیری

فری استال ، جایگاه انفرادی است که گاوها آزادانه برای استراحت به آن وارد شده و به آسانی از آن خارج ‌شوند؛ همچنین به راحتی در آن نشسته و بدون هیچ گونه واسطه‌ای، درون آن بلند شوند.

طراحی فری استال

طراحی فری استال سه گروه نقش اصلی را ایفا می‌کنند:

۱- سازنده

۲- گاو

۳-کارگر

این سه بخش ممکن است تعاریف متفاوتی از استال مناسب را داشته باشند. برای طراحی مناسب استال بایستی دو بخش سازنده و کارگر به گاو توجه کرده و براساس نظر او طراحی را انجام دهند.

یکی از مواردی که در طراحی فری استال نقش دارد نحوه برخاستن و نشستن گاو است که در تصویرهای زیر نشان داده شده است:

همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است گاو برای برخاستن از مچ پاهای جلوی خود به عنوان اهرم استفاده کرده و در حالی که سر خود را به سمت پایین حرکت می‌دهد از پاهای خود برای  برخاستن و بلند کردن بدن خود استفاده می‌نماید. همزمان با این حرکت ها، سر خود را بالا می آورد.

 

 

باتوجه به تصاویر بالا می توان به ذکر کرد که سه منطقه در فری استال برای دام بایستی در نظر گرفت (شکل ذیل):

– فضای بدن (تنه)

– فضای سر

– فضای خیزش

زمانی که گاو در حال استراحت در داخل فری استال است دو قسمت سر و بدن فضای استال را اشغال می کند و بایستی طول فری استال به اندازه ای باشد تا گاو مشکلی در خصوص فضای این دو قسمت نداشته باشد در غیر اینصورت از استال استفاده نخواهد کرد. فضای خیرش زمانی اهمیت پیدا می کند که گاو می خواهد از جای خود بر  خیزد که همانطور در تصاویر بالا نشان داده شده از فضای نشستن تجاوز می کند. حالت معمول برخاستن گاو به سمت جلو می باشد. اما اگر فضای خیزش به سمت جلو کافی نباشد دام به اجبار از پهلو و جلوی خود استفاده می کند که در این حالت بایستی نرده استال دارای ابعاد مناسب باشد تا مزاحمتی در این خصوص نداشته باشد.

خیزش دام از نرده کناری به دلیل اشغال فضای جلو

مثال بالا توضیح مختصری در خصوص تقابل نقش سازنده و گاو بود. تذکر این نکته ضروری است که توصیه‌ها برای این فضاها  بسته به نژاد،سن و جثه متفاوت می باشد.

در خصوص نقش کارگر و هزینه این بخش، می توان به مدیریت کود و نحوه تمیز کردن اصطبل  اشاره کرد که نقش مهمی در طراحی فری استال ایفا می‌کند. برای مثال، اگر جمع‌آوری کود روزانه یکبار صورت گیرد این مدیریت با استال‌های پهن (۱/۲۷ متر) که بیشتر از استال‌های باریک (۱/۱۴ متر) کثیف می‌شوند ، سازگار نیست. به عبارت دیگر گاهی هزینه کارگر بیشتر از سود ناشی از استفاده از استال پهن خواهد بود.

بخش های مختلف فری استال

 هر فری استال از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که عبارتنداز:

بخش های مختلف فری استال

– نرده جدا کننده استال (stall partition): فضاهای استراحت را از استال مجاور جدا نموده و به کنترل حالت نشستن گاو کمک می‌نماید بدون اینکه محدودیت بی موردی برای حرکات او  بوجود آورد. در خصوص شکل و ابعاد آن، تحقیقات کمی صورت گرفته است اما سازندگان مختلف بسته به دیدگاه و تجربیات خود اشکال  مختلفی از نرده فوق را ارائه  کرده اند. در هر صورت ارتفاع بخش پایینی و بالایی و سایر ابعاد آن بایستی به گونه ای باشد تا نه تنها برای تحرک دام مانعی را ایجاد  نکند بلکه برای تردد ماشین آلات مختلف نظیر تراکتور و باب کت مشکلی را به وجود نیاورد. کوتاهی در خصوص ابعاد قسمتهای مختلف نرده موجب گیر افتادن در داخل استال و آسیب دیدن دام ، عدم استفاده از استال و خوابیدن در راهروها و … می شود.

– نرده گردن (Neck Rail)؛ روی نرده های جداکننده نصب می شود تا از حرکت دام به سمت جلو ممانعت کند. با تنظیم این نرده می توان کثیف شدن استالها را به حداقل رساند. بایستی توجه کرد نرده گردنی که بیش از حد پایین یا بیش از حد به عقب استال نزدیک باشد مانع بلند شدن گاو شده و او را از ورود به استال دلسرد می‌کند. و برعکس، اگر ارتفاع آن از کف استال، زیاد باشد باعث حرکت دام به سمت جلو و گیر کردن در داخل استال و آسیب دیدن آن می شود. لذا بایستی فاصله نرده از عقب استال و ارتفاع آن از کف را بسته به جثه و نژاد دامها تنظیم کرد.

 

بخش های مختلف فری استال

– جدول یا سکوی  استال(curb) که کف فری استال را از راهروی اطراف فری استال جدا می کند و موجب نگهداری مواد بستر در درون فری استال و ممانعت از ورود  کود به داخل آن می شود. این بخش بسته به نوع ماده ای که برای بستر استفاده می شود به شکل های مختلف ساخته می شود. ارتفاع این جدول معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ حداکثر ۳۰ سانتیمتر پیشنهاد می کنند.

– بستر یا سطح استراحت(stall bed)، که توسط مواد مختلف بستر نظیر ماسه یا تشک و … پوشیده می شود تا نه تنها سطحی نرم، خشک و راحتی را برای دام ایجاد کند و  بلکه مانع آسیب دیدن دام ها شود.

– تخته سینه (Breast Board، Brisket board)، یک صفحه از جنس چوب، پلاستیک یا یک لوله پی وی سی است که برای جلوگیری از جلوتر رفتن دام در  هنگام استراحت می باشد. در سیستمهای اروپایی و ایران معمولا از این بخش استفاده نمی شود و در سیستمهای آمریکای شمالی استفاده از آن مرسوم است.

– پهنای فری استال: پهنای استال بایستی به اندازه‌ای باشد که دام به راحتی در آن خوابیده یا بلند شود. اگر پهنای استال زیاد باشد دام تمایل دارد که در آن به صورت مورب بخوابد.

دام‌های کوچکتر در این استال‌ها می‌توانند چرخیده وبه صورت معکوس بخوابند که سبب تخلیه کود در جلوی استال می‌گردد. لذا پهنای استال بسته به نژاد، جثه، سن متفاوت می باشد و توجه به فاکتورهای فوق ضروری است.

تالیف: سید دانیال دانشور

جایگاه فری استال در پرورش گاو شیری, فری استال
نوشتهٔ پیشین
تولید مثل گاو و نقش تغذیه در راندمان آن
نوشتهٔ بعدی
نکات مهم در پرورش گاو شیری

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up