افزایش قیمت گوشت و متضرر بودن دامداران در قزوین!

ایسنا/قزوین در هفته‌های اخیر قیمت گوشت گوسفندی در بازار قزوین افزایش داشته که از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت، آزاد شدن مجوز صادرات، افزایش قیمت نهاده دامی، حذف دام‌های مولد و قاچاق دام است؛ اما با این حال دامداران کماکان در حال ضرردهی هستند و ۳۰ درصد از واحدهای پرواربندی در قزوین به‌دلیل عدم توجیه اقتصادی از چرخه تولید خارج شدند.

قیمت گوشت گوسفندی در هفته‌های اخیر در استان قزوین با افزایش چشمگیری مواجه شده است. قیمت این کالا را در بازار قزوین در هفته‌های اخیر مرور می‌کنیم: در آبان و اوایل آذر ماه قیمت هر کیلو گوشت گوساله بی‌چربی ۲۵۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۳۵ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی بی‌چربی ۲۳۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۲۱۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۱۸۸ هزار تومان و گوشت منجمد ۱۵۰ هزار تومان بوده است.

در هفته دوم آذر ماه بود که قیمت گوشت گوسفندی در بازار قزوین خیز به‌سوی گران شدن برداشت. قیمت این کالا در ۱۰ آذر ماه در بازار قزوین به شرح زیر بود: هر کیلو گوشت گوساله بی‌چربی ۲۵۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۳۵ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۱۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی بی‌چربی ۲۴۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۲۲۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۱۹۸ هزار تومان و گوشت منجمد ۱۵۰ هزار تومان.

این افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار قزوین استمرار داشت و در تاریخ ۲۴ آذر ماه، قیمت‌ها به شرح زیر شد: هر کیلو گوشت گوساله بی‌چربی ۲۵۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۳۵ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی بی‌چربی ۲۸۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۲۶۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۲۲۸ هزار تومان و گوشت منجمد ۱۵۰ هزار تومان. اکنون نیز قیمت این کالای اساسی در بازار قزوین به همین شرح است.

از زمانی که قیمت گوشت قرمز از مرز ۲۰۰ هزار تومان عبور کرد، تقاضا برای این کالا کاهش یافت و سبد خرید مردم کوچک و کوچک‌تر شد، اکنون نیز با رسیدن قیمت این کالا به محدوده ۳۰۰ هزار تومان، اغلب قصابی‌ها بی‌مشتری شده‌اند و بازار قصابان قزوینی از رونق افتاده است.

عدم ثبات قیمت دام زنده در میدان دام قزوین

یکی از خیّرین استان قزوین که هر هفته گوسفندهایی را خریداری کرده و گوشت آن را در میان نیازمندان استان توزیع می‌کند، فاکتورهایی را در اختیار ما قرار داد که تغییر قیمت دام زنده و عدم ثبات قیمت‌ها به وضوح در آن‌ها مشهود است. در این فاکتورها در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۱ قیمت هر کیلو گوسفند زنده در قزوین ۷۵ هزار تومان بوده است، قیمت این کالا در ۲۱ آبان به ۷۸ هزار تومان رسیده است. هر کیلو دام زنده سبک در ۷ آذر ۸۸ هزار تومان عرضه شده و در ۱۷ آذر به ۹۵ هزار تومان رسیده است.

این خیّر در گفت‌وگو با ایسنا از بی‌ثباتی قیمت‌ها گلایه کرده و می‌گوید: اگر ۲ یا ۳ ماه پیش با همکاری ۱۰ نفر از دوستان می‌توانستیم هفته‌ای یک گوسفند خریداری کنیم و گوشت آن را به دست نیازمندان برسانیم، امروز باید ۱۵ نفر جمع شویم تا بتوانیم یک گوسفند خریداری کنیم، چرا که قیمت گوسفند با افزایش مواجه شده و در توان دوستان ما نیست که دائماً مبالغ اهدایی خود را افزایش دهند.

وی ادامه می‌دهد: بازار نیاز به ثبات دارد، اما این بی‌ثباتی‌ها برنامه‌ریزی‌های ما را به هم ریخته است. ما یا باید اسامی برخی خانواده‌های نیازمند را از لیست خود حذف کنیم یا باید تعداد خیّرین را افزایش دهیم که بتوانیم به نیاز تمام این خانواده‌ها رسیدگی کنیم.

گوشت قرمز خیلی پیش‌تر از این باید گران می‌شد

محسن مرادی، مدیرعامل یکی از کشتارگاه‌های استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: قیمت تمام کالاهای اساسی طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است، گوشت قرمز نیز از ماه‌ها قبل باید گران می‌شد، اما به‌دلیل اینکه در ماه‌های اخیر مازاد تولید داشتیم و بازار عرضه و تقاضا به‌ نحوی بود که امکان افزایش قیمت گوشت مهیا نبود، بنابراین گرانی این کالا به هفته‌های اخیر که تولید کاهش یافته است، موکول شد. همچنین در فصول سرد تقاضا برای خرید گوشت افزایش می‌یابد، یعنی کاهش عرضه و افزایش تقاضا در کنار افزایش هزینه‌های تولید، منجر به گران شدن این کالا در این ایام شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه قیمت علوفه و نهاده‌های دامی پس از حذف ارز ترجیحی، بیش از ۲ برابر شده و هزینه‌های تولید افزایش یافته است، هنوز هم با وجود این افزایش قیمت‌ها، قیمت گوشت در بازار به نحوی نیست که تولید برای دامدار به صرفه باشد. اکنون هر کیلو گوسفند زنده در میدان دام ۱۰۵ هزار تومان معامله می‌شود، در حالی که بهای تولید هر کیلو دام برای دامدار حدود ۱۲۰ هزار تومان است. یعنی هنوز هم دامداران در حال ضرردهی هستند.

افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی نهاده‌های دامی

مرادی عنوان می‌کند: با حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها، شاهد افزایش قیمت کالاها در بازار بوده‌ایم. سال گذشته پیش از آزادسازی قیمت‌ها هر کیلو جو ۴ هزار تومان بود، پس از آزادسازی قیمت‌ها هر کیلو جو با قیمت ۱۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین پیش از این سویا کیلویی ۹ هزار تومان بوده و اکنون قیمت هر کیلو سویا ۱۸ هزار تومان است. سال گذشته هر کیلو گوسفند زنده ۶۰ هزار تومان بوده، اکنون شاهد افزایش بهای ۱۰۰ درصدی در علوفه دامی هستیم، اما قیمت گوشت ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. ۲ ماه قبل قیمت هر کیلو گوسفند زنده ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان بود و اکنون قیمت آن به ۱۰۵ هزار تومان رسیده و هنوز هم دامدار در حال ضرردهی است.

وی بیان می‌کند: از سوی دیگر در تابستان سال جاری صادرات دام آزاد شد، همین امر نیز به افزایش قیمت گوشت دامن زد، البته اکنون مجوز صادرات لغو شده است. طی ۲ سال گذشته تولید افزایش یافت، با توجه به افزایش تولید امکان افزایش قیمت گوشت در این ایام وجود نداشت، اما امروز تولید کاهش یافته است، زیرا هزینه‌های تولید افزایش یافته و دیگر تولید برای دامدار توجیه اقتصادی ندارد.

توزیع گوشت منجمد جهت تنظیم بازار

سید ابوطالب مهدویان، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تقاضا برای گوشت قرمز کم شده، وقتی تقاضا و فروش کاهش یابد، قیمت افزایش پیدا می‌کند، البته ما در راستای تنظیم بازار، اقدام به توزیع گوشت منجمد داخلی در استان کرده‌ایم. قیمت گوشت قلوه‌گاه منجمد تنظیم بازار ۹۵ هزار تومان و گوشت سردست و ران منجمد تنظیم بازار ۱۲۰ هزار تومان است. به کلیه فروشگاه‌های استان که شرایط فروش مرغ و گوشت منجمد را دارند، حواله‌هایی داده می‌شود تا از پشتیبانی امور دام گوشت منجمد گرفته و به دست مصرف‌کننده برسانند. از هفته گذشته تاکنون حدود ۳۰ تن گوشت منجمد داخلی در سطح استان توزیع شده است. توزیع گوشت منجمد در استان تا زمانی که بازار به تعادل برسد، ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: برای ایام فاطمیه نیز شرایطی فراهم شد تا عزیزانی که نذورات داشتند از طریق هماهنگی با سازمان تبلیغات گوشت منجمد دریافت کنند.

تأثیرات هم‌جواری با پایتخت در گرانی کالاها

مهدویان به تأثیرات هم‌جواری با پایتخت در این افزایش قیمت‌ها اشاره کرده و بیان می‌کند: با توجه به افزایش هزینه تولید برای دامداران و افزایش قیمت نهاده‌ها، طبیعتاً قیمت گوشت هم افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر قیمت گوشت در بازار قزوین وابسته به قیمت این کالا در استان‌های هم‌جوار است، یعنی قیمت این کالا در استان تهران هر چقدر باشد، قیمت آن در قزوین به همان نسبت بالا می‌رود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: البته باید این مسئله را مدنظر قرار داد که نوع و کیفیت محصول و درصد گوشت آن نیز در قیمت این کالا مؤثر است، برای مثال قیمت گوشت گوساله و گاو متفاوت است، قیمت گوشت گاو پایین‌تر و قیمت گوشت گوساله بالاتر است. اکنون قیمت هر کیلو دام زنده ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان بوده و با توجه به نوع و کیفیت آن به ۱۱۰ تومان هم می‌رسد.

وی اظهار می‌کند: از ۲ سال گذشته تاکنون سازمان جهاد کشاورزی خرید حمایتی خود را از دامداران آغاز کرده و گوساله‌ها را از دامداران خریداری می‌کند. خرید حمایتی به اقتضای شرایط و با توجه به صلاحدید در هر دوره‌ای ممکن است قطع یا آغاز می‌شود.

تورم گوشت در مقایسه با سایر اقلام بسیار پایین است

حمیدرضا دائی‌دائی، رئیس اتحادیه صنف قصابان استان قزوین در ستاد تنظیم بازار استان که در روز ۲۷ آذر ماه برگزار شد، می‌گوید: میزان تورم گوشت قرمز در مقایسه با سایر اقلام خوراکی بسیار پایین بوده و ضرر این تفاوت قیمت را دامدار پرداخت می‌کند. دلیل افزایش قیمت گوشت نیز کاهش مصرف این کالاست. از سوی دیگر به‌دلیل آزاد شدن صادرات دام سبک از مرداد ماه، قیمت این کالا با افزایش قیمت مواجه شده، البته اکنون مجوز صادرات دام سبک لغو شده است.

وی ادامه می‌دهد: در سه ماه اخیر، دام زنده از کیلویی ۷۰ هزار تومان در شهریور ماه به کیلویی ۹۵ هزار تومان در ابتدای آذر ماه رسیده، یعنی قیمت گوسفند زنده با رشد ۳۵ درصدی مواجه شده است.

تبعات حذف دام‌های مولّد در ماه‌های آتی بروز می‌کند

رئیس اتحادیه صنف قصابان استان قزوین تأکید می‌کند: موضوع نگران‌کننده دیگر در حوزه دام، حذف تعداد زیادی دام مولّد در قزوین بوده که این موضوع به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی اتفاق افتاده است. متأسفانه در مقطعی از سال به‌دلیل گرانی نهاده‌های دامی، برخی دامداران اقدام به حذف دام‌های مولد کردند. در آن مقطع زمانی، قیمت گوشت قرمز ۹۰ هزار تومان بود و شاهد کشتار روزانه ۴۰۰ رأس دام مولد بودیم.

وی عنوان می‌کند: در حال حاضر دام سنگین برای کشتار خریدار دارد اما برای نگه‌داری مشتری ندارد، این روند تبعاتی دارد که در ماه‌های آینده بروز خواهد کرد و در تأمین گوشت با چالش مواجه خواهیم شد.

دائی‌دائی با اشاره به اینکه هر ساله در عید نوروز، ماه‌های رمضان، محرم و صفر شاهد پیک قیمتی گوشت هستیم، اظهار می‌کند: امسال به‌دلیل همزمانی عید نوروز و ماه رمضان پیش‌بینی می‌شود به‌علت حذف دام‌های مولد، شاهد نوسانات حاد قیمتی از ماه‌های بهمن و اسفند باشیم لذا از مسئولین تقاضا داریم تدابیری در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اتخاذ کنند که هم مصرف‌کننده قادر به خرید گوشت باشند و هم تولیدکننده بتواند دام‌های سبکی را که در دامداری‌ها رسوب کرده عرضه کند.

خروج ۳۰ درصدی واحدهای پرواربندی از چرخه تولید

رئیس اتحادیه صنف قصابان استان قزوین بیان می‌کند: از یک سو مصرف گوشت کاهش پیدا کرده و دامداری‌ها با رسوب دام مواجه هستند، از سوی دیگر دامداران در تأمین نهاده‌های دامی با چالش مواجه شده‌اند، چرا که معمولاً دام سبک از مرتع تغذیه می‌کند، اما امسال به‌دلیل خشکسالی دامداران ناچار به خرید نهاده‌های دامی بودند. گرانی نهاده‌های دامی باعث شده تولید دام سبک توجیه اقتصادی نداشته باشد. به همین دلیل ۳۰ درصد از واحدهای پرواربندی از چرخه تولید خارج شده‌اند. در حال حاضر نیز دامداران با دام مازاد مواجه هستند و حاضرند گوسفندان خود را با ضرر بفروشند اما واحدهای عرضه، فروش کافی ندارند و نمی‌توانند آن‌ها را از دامدار خریداری کنند.

وی ضمن اشاره به قاچاق دام می‌گوید: متأسفانه این دلایل دست به دست هم داده‌اند تا شاهد قاچاق دام از مرزهای شرقی کشور باشیم. سه منطقه در کشور وجود دارند که تأمین‌کننده اصلی نیاز دام کشور هستند. این مناطق نتوانستند دام مورد نیاز بازار تهران را تأمین کنند، لذا استان تهران مجبور شد نیاز گوشتی خود را از شهرهای اطراف تأمین کند که در این میان پای دلالان نیز به میدان باز شد.

با ممنوعیت صادرات، شاهد تعادل در قیمت دام سبک خواهیم بود

مجید رحمانی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در مقطعی صادرات دام آزاد شد، این یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز بوده است، اما اکنون با توجه به ممنوعیت صادرات دام سبک انتظار می‌رود در روزهای آتی شاهد تعادل قیمت این کالا باشیم و این نوسانات قیمتی سامان یابد.

به گزارش ایسنا، از عمده دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی می‌توان به آزاد شدن صادرات دام سبک، افزایش قیمت نهاده‌های دامی، حذف دام‌های مولّد و قاچاق دام زنده اشاره کرد. لازم است جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان تدابیری بیندیشد تا دامداری‌ها به‌دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، از چرخه تولید خارج نشوند. حذف دام‌های مولد به‌علت افزایش قیمت نهاده‌های دامی و خروج دامداری‌ها از چرخه تولید از جمله عواملی هستند که می‌توانند موجب ایجاد مشکلاتی عدیده‌ در بازار گوشت طی ماه‌های آتی شوند. جهاد کشاورزی باید تمهیداتی به‌جز عرضه گوشت منجمد اتخاذ کند تا دام‌های رسوب کرده در دامداری‌ها به دست مصرف‌کنندگان برسند.

لینک منبع خبر

مجتمع شیر و گوشت علینقیان

دامداران در قزوین, قیمت گوشت
نوشتهٔ پیشین
بیماری تب برفکی در بین دامهای خراسان رضوی کنترل شده است
نوشتهٔ بعدی
پنج میلیون و ۵۳۰ هزار راس دام در استان مرکزی علیه بیماری‌ها واکسینه شدند

Related Posts

keyboard_arrow_up