اجرای طرح اصلاح نژاد برای بیش از ۱۹ هزار راس دام در خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۹ هزار و ۶۰۰ راس دام سبک و سنگین در این استان تحت پوشش طرح اصلاح نژاد دام قرار گرفته‌اند.

مهدی شکاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از این تعداد ۱۵ هزار راس دام سبک و چهار هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی اجرای این طرح تغییر عملکرد و افزایش بهره‌وری اقتصادی در میان جمعیت دامی استان بوده است، افزود: با توجه به اینکه روزانه نیاز جامعه به مصرف پروتئین افزایش یافته طرح اصلاح نژاد دام در استان در حال اجرا است.

شکاری با بیان اینکه در دو سال اخیر تامین و توزیع اسپرم برای دام‌های سنگین در راستای اجرای این طرح انجام شده است، ادامه داد: میزان اعتبار هزینه شده برای امسال ۹۰۰ میلیون ریال و در سال گذشته یک هزار و ۲۰ میلیون ریال بوده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری یک هزار و ۱۵۰ دوز اسپرم نژاد گاو دو منظوره و ۴۶۰ دوز اسپرم نژاد گوشتی و در سال گذشته یک هزار و ۴۵۸ دوز اسپرم نژاد گوشتی و هزار دوز اسپرم نژاد گاو دو منظوره خریداری و توزیع شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: طرح اصلاح نژاد در دام سبک به صورت تلقیح مصنوعی و لاپاراسکوپی با هدف تولید دام پربازده، تولید بره‌های هم سن، کوتاه کردن دوره زایش، امکان افزایش دوقلوزایی و امکان سه بار زایش در دو سال انجام می‌شود.

وی گفت: میزان اعتبار اختصاص یافته برای اصلاح نژاد دام‌های سبک در سال جاری ۹ هزار میلیون ریال و در سال گذشته شش هزار میلیون ریال بوده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تعداد دام‌های سبک تحت پوشش قرار گرفته در این طرح طی امسال یک هزار و ۸۰ راس و در سال گذشته دو هزار راس بوده است.

مجتمع شیر و گوشت علینقیان

طرح اصلاح نژاد
نوشتهٔ پیشین
کمترین تورم سالانه برای «شیر» ثبت شد
نوشتهٔ بعدی
طعم تلخ گرانی/افزایش چند باره قیمت کالاها

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
keyboard_arrow_up