۱۸ هزار راس دام سنگین در مهاباد علیه تب‌برفک مایه‌کوبی شد

مهاباد – ایرنا – مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: در مرحله دوم مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان ۱۸ هزار راس دام سنگین علیه این بیماری به صورت رایگان مایه‌کوبی شد.

عباس آغاز روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مرحله از مایه‌کوبی از ۱۵ شهریور آغاز و تا اواخر آبان با مشارکت پنچ تیم دامپزشکی به صورت خرید خدمت و رایگان برای دامداران اجرا شد.

وی با اشاره به رعایت کامل مسایل بهداشتی در اجرای این طرح افزود: مایه‌کوبی هر واحد دامداری با یک سرسوزن انجام شد و دامپزشکان از کاور و کفش مخصوص استفاده کردند.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد با قدردانی از دامداران برای همکاری در اجرای موفق این طرح با گروه‌های مایه‌کوبی از آنان خواست از وارد کردن دام تازه و فاقد مایه کوبی به مجموعه دامداری خود خودداری کنند.

وی بیان کرد: مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی هر سال در سه نوبت انجام می‌گیرد که نوبت نخست آن در خرداد ویژه دام‌های سبک و سنگین، در مهرماه ویژه دام‌های سنگین و در اسفندماه نیز شامل دام‌های سبک و سنگین است.

۱۸ هزار راس دام سنگین در مهاباد علیه تب‌برفک مایه‌کوبی شد

وی همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و درصورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

 

لینک منبع خبر

مجتمع شیر و گوشت علینقیان

نوشتهٔ پیشین
یک مورد بیماری تب برفکی در قوچان مشاهده شد|دام آلوده فروخته شده است
نوشتهٔ بعدی
یک ماه مهلت برای رفع مشکلات کشتارگاه دهدشت/ استاندارد ضروری است

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
keyboard_arrow_up