چالش‌های احداث مجتمع‌های دامپروری در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری طبق قانون، نگهداری دام در مناطق شهری و در شهرهای بالای ۶۰ هزار نفر ممنوع است، نگهداری دام در مناطق مسکونی مشکلاتی را از نظر بهداشتی برای ساکنان در آن منطقه ایجاد می‌کند، بنابراین احداث مجتمع‌های دامپروری در خارج‌ از شهرها یک راهکار بسیار مهم برای خروج دام از شهرها است که علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند سلامت را ارتقا دهد.

به گزارش ایسنا، احداث مجتمع‌های دامپروری دارای ضوابط و قوانین خاصی است، به‌علت اینکه نگهداری دام موجب تولید بوی نامتبوع می‌شود، در احداث مجتمع‌های دامپروری باید حریم قانونی رعایت شود تا انتشار این بوی نامتبوع ساکنان شهرها و روستاهای اطراف را آزار ندهد.

از ۴۳ شهر استان تنها ۱۰ شهر دارای مجتمع دامپروری هستند و باتوجه به اینکه شغل دامپروری و کشاورزی یکی از مشاغل اصلی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، بنابراین ضرورت احداث این مجتمع‌های دامپروری در این استان بیش‌تر از سایر استان‌ها احساس می‌شود.

عموما برای احداث مجتمع‌های دامپروری در استان مشکلات اجتماعی متعددی وجود دارد که یکی از دلایل آن رعایت نشدن حریم قانونی برای احداث این مجتمع‌ها است و بوی نامتبوع و رها شدن فضولات دامی همواره موجب انتقاد شهروندان می‌شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که نگهداری دام در مناطق مسکونی مشکلات بسیاری را از نظر بهداشتی و سلامتی برای شهروندان ایجاد می‌کند، گاهی فضولات دامی در معابر رها می‌شود و منظره بسیار بدی را نیز ایجاد می‌کند، این مشکلات در فصل تابستان دو چندان می‌شود.

غلامعلی حیدری- استاندار چهارمحال و بختیاری پیش از این با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای توسعه دامپروری و کشاورزی دانش‌بنیان در چهارمحال و بختیاری اختصاص پیدا کرده است، بیان کرد: از ۴۳ شهر استان تنها ۱۰ شهر دارای مجتمع دامپروری هستند، باید در تمامی شهرستان‌ها مجتمع دامپروری احداث شود تا سلامت مردم دچار خطر نشود.

مصوبه مجمع سلامت استان برای خروج دام از شهرها

علی احمدی- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه ۲۸ دومین جلسه مجمع سلامت چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۲ مهرماه سال‌جاری به ریاست استاندار در خصوص انتقال دامداری‌ها از شهرها به بیرون از شهر، اظهار کرد: این مصوبه باتوجه به اهمیت ارتقای سطح سلامت در شهرها انجام شد.

وی بیان کرد: بنا بر این مصوبه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با تشکیل کار گروهی باید این مسئله را مورد پیگیری قرار دهد.

احمدی گفت: دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان جهادکشاورزی، اداره‌کل دامپزشکی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و اداره‌کل محیط‌زیست باید اقدامات لازم را برای احداث مجتمع‌های دامپروری برای خروج دام از شهرها با هماهنگی معاونت عمرانی استاندار انجام دهند و نتیجه را اعلام کنند.

تامین آب و مکان‌یابی دو چالش بزرگ برای احداث مجتمع‌های دامپروری

حسین برزگر- رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت دامپروری‌های استان، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ مجتمع دامداری فعال در استان وجود دارد، در شهرهای کیان، فرخشهر، شهرکرد، بروجن، بلداجی، جونقان و بن دامداری‌ها فعال هستند، اما برای استفاده از تمام ظرفیت باید توسعه پیدا کنند.

وی با اشاره به مصوبه شورای سلامت چهارمحال و بختیاری برای احداث مجتمع‌های دامپروری در شهرهای استان، توضیح داد: طبق این مصوبه باید در ۴۳ شهر استان مجتمع دامپروری احداث و دام‌ها از شهرها برای ارتقای سلامت خارج شوند.

برزگر با بیان اینکه طبق مصوبه هیات وزیران ممنوعیت نگهداری دام در شهرهای بالای ۶۰ هزار نفر است، عنوان کرد: در مورد شهرهای زیر ۶۰ هزار نفر الزام قانونی وجود ندارد، اما طبق مصوبه شورای سلامت چهارمحال و بختیاری باید در تمامی شهرهای استان این کار انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بزرگترین چالش برای احداث مجتمع‌های دامپروری در استان، بحث مکان‌یابی است، یادآور شد: مجتمع‌های دامپروری در رده‌های زیست‌محیطی پنج به بالا مسحوب می‌شوند، ضوابط زیست‌محیطی زیادی دارند، بنابراین مکان‌یابی برای احداث آن‌ها دشوار است.

وی افزود: تیم مکان‌یابی برای احداث مجتمع‌های دامپروری در تمامی شهرهای چهارمحال و بختیاری اقدام کرده است و در حال اخذ استعلامات از سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع‌طبیعی هستیم.

برزگر با تاکید بر اینکه برای احداث مجتمع‌های دامپروری ادارات خدمات‌رسان نیز باید بتوانند خدمات آب، برق و گاز را به این مجتمع‌ها بدهند، گفت: معمولا باتوجه به اینکه اکثر دشت‌های چهارمحال و بختیاری بحرانی و ممنوعه بحرانی هستند، چالش بعدی در احداث مجتمع‌های دامپروری بحث تامین آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: به دستور استاندار دو جلسه با متولیان برگزار شده است تا بحث تامین آب مجتمع‌های دامپروری پیگیری شود، در گذشته دام‌های موجود در شهرها از آب شهر استفاده می‌کردند، وقتی دام خارج شود، این حق‌آبه محفوظ می‌ماند.

وی در پایان توضیح داد: نظر بر این است که حق‌آبه از داخل شهر به بیرون شهر جابجا شود، اما ضوابط شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای متفاوت است، بنابراین باید با رعایت ضوابط قانونی محیط‌زیست و حرایم نظام دامپزشکی این کار را انجام دهیم، امیدواریم تا پایان سال مکان‌یابی و استعلامات مجتمع‌های دامپروری را انجام بدهیم و وارد فرآیند زیرساخت‌ها شویم.

 

لینک منبع خبر

مجتمع شیر و گوشت علینقیان

نوشتهٔ پیشین
اوقاف کشور به کمک صنعت دام کهگیلویه و بویراحمد می آید
نوشتهٔ بعدی
صدور مجوز بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دامداری روستایی در زنجان

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
keyboard_arrow_up