اصول طراحی و نقشه ساختمان گاوداری

نگهداری از گاوهای شیری و گوشتی برخلاف گوسفندان نیاز به یک ساختمان خوب و مجهز دارد از این رو شما نیاز به سرمایه زیاد برای تاسیس گاوداری دارید و در احداث گاوداری باید حتما قسمت های مختلف گاوداری چون بهاربند، آبخوری، داروخانه، سیلو و جایگاه انفرادی هر گاو شیرده، تلیسه، گوساله نر و ماده و گاو نر در نظر بگیرید.

اگر قصد تاسیس گاوداری دارید در ابتدای کار باید حتما آشنایی کامل با انواع نژاد گاوهای شیری و گوشتی جهان را داشته باشید و با توجه به هدف خود از پرورش گاو زنده نسبت به تاسیس گاوداری گوشتی و شیری اقدام کنید. با وجود اینکه گاوها نسبت به سایر دام های زنده و طیور مقاومت بدنی بالایی دارند اما امکان ابتلا به انواع بیماری های متابولیکی در گاوهای شیری چون بیماری تب شیر، ورم پستان و…. وجود دارند بنابراین باید سرمایه کافی برای خرید علوفه و مواد غذایی گاوهای شیری و گوشتی داشته باشید. برای نگهداری این دام های سنگین باید آنها را در ساختمان گاوداری بذارید و حتما نقشه گاوداری باید به گونه ای باشد که شامل جایگاه انفرادی، داروخانه، انبار، سیلو و حتی سالن شیردوشی باشد.

پیش از شروع کار مجوز ساخت گاوداری را بگیرید

شغل دامداری و دامپروری جزو مشاغلی است که سود بالایی به همراه دارد به خصوص اینکه اگر شما دانش بالایی در زمینه تغذیه گاوهای شیری و گوشتی داشته باشید و اینکه با شناخت بهتر نژاد گاوهای شیری و گوشتی به راحتی می تواند نژادهای خوب را در گاوداری خود پرورش دهید و به سوددهی برسید. البته برای شروع کار حتما باید مجوز دامداری را بگیرید که شامل پروانه ساخت، بهره برداری می باشد.

استانداردهای مورد نیاز برای احداث گاوداری

برای ساخت ساختمان گاوداری باید با توجه به ظرفیت گاوداری آنرا انجام دهید که حداقل تعداد نگهداری گاوها به ۲۰ عدد می رسد و شامل جایگاه انفرادی، سالن شیردوشی، انبار، سیلو و داروخانه می باشد که البته با توجه به نوع گاو شیرده، گوساله و گاو نر میزان جایگاه و محل نگهداری آنها متفاوت است.

این نکته را در ذهن داشته باشید که منظور از واحد گاوداری ۲۰۰ راسی ۲۰۰ راس گاو شیرده می باشد که از این بین ۴۹ درصد گاوهای شیرده و خشک،۱۵٫۵ درصد تلیسه ها، ۳۴٫۵ درصد گوساله نر و ماده  و تنها یک درصد گاوهای نر تخمی هستند.

ظرفیت گاوداری

  1. واحدهای کوچک : ظرفیت پرورش ۲۰تا ۵۰ راس گاو مادر
  2. واحدهای متوسط : ظرفیت پرورش ۵۰تا ۲۵۰ راس گاو مادر
  3. واحدهای بزرگ : ظرفیت پرورش ۲۵۰ تا ۵۰۰ راس گاو مادر
  4. واحدهای خیلی بزرگ : ظرفیت بیش از ۵۰۰راس گاو مادر

انواع ساختمان گاوداری

هر گاوداری با توجه به نوع آب و هوای یک منطقه به سه دسته زیر تقسیم می شود که فرقی ندارد چه نژادی از گاو در جهان و ایران نگهداری شود تنها باید این نکته مد نظر داشته باشید که هر نژاد گاو ایرانی و خارجی با شرایط آب و هوایی منطقه شما سازگار باشند و به دنبال خرید بهترین نژاد گاو شیری و گوشتی باشید تا در انتها سود بالایی کسب کنید.

  1. جایگاه های نگهداری سنتی با اصطبل های بسته روستایی
  2. گاوداری هایی با اصطبل های باز
  3. گاوداری هایی با جایگاههای انفرادی

جایگاه های نگهداری سنتی با اصطبل های بسته روستایی

این گونه از ساختمان های گاوداری عملا به شکل سالن هایی می باشند که چهار طرف آن دیوار بسته قرار دارد و برای تعداد خیلی کم استفاده می شود و برای گاوداری های بزرگ مناسب نیست و نکته دیگر اینکه نوع جایگاه تنها برای سیستم های سنتی و روستایی در مناطق سردسیر کاربرد دارد.

گاوداری هایی با اصطبل های باز

در این نوع از ساختمان گاوداری عملا سه سمت سالن بسته و تنها یک سمت آن باز است که به فضای قسمت جلوی گاوداری بهاربند گفته می شود و باید در ساخت و طراحی گاوداری دقت کرد طوری که گاوها آزادانه از سالن به بهاربند بروند و به منظور جلوگیری از ورود سرما به داخل بخش باز ساختمان عملا آنرا با برزنت بپوشانید.

گاوداری هایی با جایگاههای انفرادی

اگر قصد تاسیس گاوداری با تعداد ظرفیت بالا دارید دقیقا باید به دنبال گرفتن مجوز و راه اندازی گاودای به صورت مدرن و صنعتی باشید که در آن سه نوع سالن وجود دارد.

  1. جایگاه انفرادی آزاد
  2. جایگاه انفرادی تسمه ای
  3. جایگاه انفرادی یوغ دار

در قسمت جایگاه های انفرادی آزاد عملا ساختمان گاوداری طوری ساخته می شود که هر گاو جایگاه خاص خود را داشته باشد و چهار طرف آن باز باشد و به راحتی گاو بتواند وارد بهاربند گاوداری و حتی قسمت های مختلف ساختمان گاوداری یعنی آبخوری شود.

ساختمان گاوداری, گاوداری
نوشتهٔ پیشین
تولید بیش از ۳۰۲ هزار تن شیر در چهارمحال و بختیاری
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با انواع بیماری های دام سنگین ؛ پیشگیری و درمان

Related Posts

keyboard_arrow_up