رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی نگران کننده است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی کشور از یک سو و عدم اتخاذ تصمیم‌های مناسب در حوزه سویه های جدید تب برفکی این دام‌ها نگرانی‌هایی را برای مرکز به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی است. امروز شنبه ۱۵ مهر در همایش روز ملی دامپزشکی بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم دامپزشکان مدافعان گمنام سلامت هستند. نقش آنها در تأمین سلامت جوامع انسانی کمتر از پزشکان نیست.

وی افزود: امنیت غذا در جوامع امروز به عنوان مؤلفه اقتدار ملی بوده و غذای کافی و البته سالم در طول زمان اهمیت راهبردی بسیار برای کشورها دارد.

وی ادامه داد: میزان مصرف پروتئین حیوانی شاخص رفاه جوامع بوده و در این راستا سازمان دامپزشکی در خط مقدم تولید قرار دارد. از سوی دیگر نقش تولید، ارزش افزوده و درآمد مواد پروتئینی در اقتصاد بی‌بدیل است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۴۹ درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است، عنوان کرد: در کنترل و پیشگیری دامپزشکان نقش بسیاری در کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمان دارند. با بهبود و تضمین سلامت دام شاهد ارتقا سلامت جامعه خواهیم بود ضمن اینکه منجر به تقویت حوزه اقتصاد می‌شود تأکیدی که سازمان بهداشت جهانی دارد.

دغدغه‌های مرکز پژوهش‌ها

نگهداری با بیان اینکه همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با دامپزشکی می‌تواند بخشی از دغدغه‌های موجود در حوزه تأمین پروتئین کشور را رفع کند، اظهار کرد: ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی کشور از یک سو و عدم اتخاذ تصمیم‌های مناسب در حوزه سویه‌های جدید تب برفکی این دام‌ها نگرانی‌هایی را برای این مرکز به وجود آورده است.

وی ادامه داد: در حوزه واکسن شاهد هستیم برخی از این واکسن‌ها بی تأثیر بوده که یا به کیفیت تولید بر می‌گردد یا در هنگام توزیع و عرضه بهداشت لازم رعایت نشده است. در این‌باره باید نظارت‌ها بیشتر شود.

نگهداری به دغدغه سوم اشاره کرد و گفت: تاکید است در کشتارگاه‌ها نظارت بیشتر باشد و از به‌کارگیری اتباع خارجی در کشتارگاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

آمار مصرف آبزیان در کشور دغدغه دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده و در این‌باره رئیس این شورا عنوان کرد: ما باید بتوانیم با تصمیمات درست میزان مصرف جامعه در حوزه آبزیان را افزایش دهیم.

نگهداری در پایان یادآور شد: بهره‌وری و بهبود فعالیت‌ها در تمام صنایع با برخورداری از فناوری ممکن شده از این رو پیشنهاد می‌شود فعالیت استارت‌آپ‌ها بیشتر از گذشته در حوزه دامپزشکی انجام شود.

لینک منبع خبر

Alinaghian Milk and Meat Complex

واردات دام, واکسن دام, ورود بی ضابطه دام
نوشتهٔ پیشین
فاز نخست آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور امسال به بهره برداری می‌رسد؟
نوشتهٔ بعدی
روزانه ۱۲۰ تن گوشت قرمز توزیع می‌شود/ توزیع ۱۲ هزار تن شکر

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.
keyboard_arrow_up